Archive

ספארי רמת גן

המרכז הזואולוגי רמת גן ("הספארי") מהווה אי של 880 דונם שטח טבעי פתוח במרכז המטרופולין המצטופף של גוש דן. תכנית השלד האסטרטגית בעריכתנו מתייחסת לפיתוח עתידי של מכלול הספארי תוך התייחסות לאתגרים מקומיים ועולמיים, מתווה את חווית הביקור העתידית ומארגנת מחדש את חללי התצוגה והשטחים התפעוליים. התכנית האסטרטגית מתבססת על האלמנטים הקיימים במקום, אך מספקת ראייה כוללת וארוכת טווח, לאור מגמות הצמיחה והפיתוח של הספארי. התוכנית תומכת במגוון מוקדי פיתוח המקודמים כיום בספארי, החל מתכנית ממתחם שער הכניסה, דרך תכנון חללי תצוגה חדשים ועד לביצוע פרויקט שביל הליכה בשולי הסוואנה המאפשר מגע כמעט בלתי אמצעי עם בעלי החיים, כפי שחזה בזמנו מייסד המקום צבי קירמאייר. מערך התנועה ומיקום הכניסה לספארי עוברים שינוי, היוצר ממשקים חדשים בין הספארי והשטחים הסמוכים לו. תכנית הצמחייה העקרונית מתבססת על מגוון נופי אפריקה, מחזקת את יחידות הנוף השונות והשטחים המוגנים במקום, ומשתמשת בנגר כמשאב לפיתוח נופי. תהליכי כרסום מתמשכים בשטחים הפתוחים, אשר מאיימים על המגוון הביולוגי ועל קיום מערכות אקולוגיות טבעיות, מצריכים קו מחשבה חדש בתכנון הנופי. תכנית השלד לספארי מתבוננת על השטח הייחודי בראייה מתקדמת כהזדמנות להתמודד עם אתגרי העתיד תוך יצירה של חווית מפגש מגוונת ומשתנה של האדם עם הטבע והחי בעיר....

רובע הפרדס, אור יהודה

ההצעה לתכנון רובע הפרדס באור יהודה מתבססת על גישה נוחה לתחבורה ציבורית אשר מאפשרת ליישם עקרונות תכנון מגוונים בדגש על עידוד הליכתיות, רכיבה ושימוש בתחבורה ציבורית. רובע הפרדס עתיד להיות רובע עירוני צפוף המשלב מגוון רחב של שימושים ביניהם מגורים, מסחר ותעסוקה. כל גישת הרכב הפרטי למתחם מתוכננת בהיקפו. המרחב הציבורי בתחום התכנית עתיד לשרת את הולכי רגל ורוכבי האופניים בלבד ללא תנועת רכבים פרטיים. בכך נוצר פתח למגוון רחב של אפשרויות ושימושים לאורך הרחובות ביניהם אזורי שהייה מגוונים, מוקדי משחק ואזורי פנאי....

תמ"א 35

תמ"א 35 תכנית מתאר ארצית משולבת לבניה לפיתוח ולשימור, מטרתה לתת מענה לצרכי הבניה והפיתוח של המדינה תוך שמירה על השטחים הפתוחים ועתודות הקרקע לדורות הבאים. תפקידנו בתכנית היה לטפל החלק הנופי של התכנית אשר כלל את הגדרת כל סוגי הנופים בארץ, הכנת עקרונות תכנון ליצירת מנגנוני הגנה על השטחים הפתוחים והחקלאיים במדינה, התווית ה"שלד הירוק" כולל השדרה המרכזית מצפון לדרום המהווה את המבנה העיקרי לארגון המרקמים הבנויים והפתוחים. התכנית מקדמת את עקרונות פיתוח בר קיימא, מזהה ומשמרת את נופי התרבות, המורשת והטבע החשובים במדינה. התכנון הצריך מיון, אפיון והגדרה של סוגי השטחים הפתוחים השונים במדינה, בהתאם למצבם הפיסי והחשיבות המערכתית שלהם, ויצירת מנגנונים לשמירתם. לצורך כך, גובש המכשיר התכנוני של "מכלולי נוף" המאפשר הגדרת יישויות תכנוניות בהתאם למכלול ערכים נופיים, היסטוריים, ארכיאולוגיים סביבתיים וכו'. מכשיר זה נועד לשרת את מתכנני העתיד בזיהוי אזורי הנוף השונים ובהקפדה על שפה תכנונית אחידה....

תמ"א 22 – ייעור

הקרן הקיימת לישראל, כמנהלת תחום הייעור, ביקשה להכין תוכנית אב אשר תגדיר את הגבולות ותקטלג וסוגי היערות הקיימים ואת אלו המוצעים לפיתוח בכל המדינה. עיבוד התוכנית החל כבר בשנות השבעים והשמונים, אולם רק בשנת 1995 היא אושרה כחוק. התוכנית מייעדת תפקידים שונים ליערות שונים וזאת בהתאם לנתונים הטבעיים כגון אקלים, סוג קרקע וחורש טבעי ולקרבתם למרכזי אוכלוסין. במסגרת התכנית נעשה מאמץ ליצור שטחי ייעור רציפים והמשכיים לטובתם האקולוגית של החי והצומח. התכנון נעשה בראשות מוטי קפלן ובשיתוף אילן בארי....

תכנית אב לעמק הארזים

תכנון פארק מטרופוליני בשטח של כ- 3,000 דונם המשתרע מסיבוב מוצא ועד הכניסה לעיר ירושלים, כראשון מתוך חגורה של פארקים מטרופולינים החובקת את העיר. אזור עמק הארזים מוכר כבעל ערכיות גבוהה מבחינה גיאוגרפית, היסטורית ומבחינת האלמנטים הנופיים שבו. מטרת העל של התכנון היתה שמירה על האיכויות הנופיות של האיזור ברוב שטח הפארק, תוך הכשרת מוקדי פיתוח בפארק לפעילויות פנאי ונופש מגוונות; האיכויות הנופיות הבולטות של השטח כגון שטחים פתוחים ירוקים נרחבים של יער, בתא ומטעים, מחשופי טרשים וערוץ נחל כולם קבלו מעמד והגדרה ברורה לצורך שימורם. בתוך אלה נבחר מספר מצומצם של מוקדים לפיתוח כגון שיקום עיינות תלם, שימור הנוף החקלאי הכולל טרסות קדומות וחקלאות מודרנית יותר, והפיכת ערוץ נחל שורק החוצה את העמק למוקד נופי מרכזי בפארק. התכנון כולל מכלול רחב של שטחים פתוחים שמטרתם לשמש כאתנחתא ברצף האורבני וכרקע למוקדי הפעילות השונים, כגון מסלולי הליכה ורכיבה, ספורטק ומוקד ספורט אתגרי, אתר לאירועים זמניים, מעיינות מטופחים, בוסתנים ומוקדי פנאי ופיקניק. בתכנון נדרשנו להתחשב ולטפל גם בתוואי של כביש 9 ובתוואי הרכבת החוצים את העמק....